Op donderdag 24 oktober om 12.00 uur vond het webinar voor de vernieuwde dienst ‘Veilig Mailen’ plaats. Dit webinar was specifiek gericht op gebruikers van de Veilig Mailen dienst met een zorgring.nl of subdomein.zorgring.nl account. Tijdens dit Webinar namen we je stap voor stap mee in de aankomende veranderingen. We lieten zien wat dit voor jouw organisatie betekent en hoe we jou vanuit Zorgring daarin kunnen ondersteunen.
Kon je er niet bij zijn of wil je het webinar nog eens opnieuw bekijken? Dat kan! Bekijk dan hier de opname van dit webinar.
Ook zijn hier de presentatieslides terug te vinden.
Alle vragen die gesteld zijn tijdens het webinar hebben we verzameld en worden hier beantwoord. Let op: tijdens het webinar zijn er ook enkele vragen gesteld die inhoudelijk betrekking hebben op Zivver. Deze vragen zijn aan Zivver voorgelegd. We zullen hier zo spoedig mogelijk op terugkomen.
Als je op dit moment gebruik maakt van een @[subdomein].zorgring.nl emailadres dan zal dit veranderen. Alle nieuwe accounts zullen een nieuwe domeinnaam krijgen, bijvoorbeeld …@praktijk.nl.
Dat hangt af van of beide partijen de NTA 7516 zelfverklaring hebben getekend. Indien dit het geval is dan wordt een mail rechtstreeks afgeleverd zonder tussenkomst van een portaal. Indien dit niet het geval is dan zal de ontvanger het bericht met een code moeten ophalen via een portaal.
De zelfverklaring moet eenmalig getekend worden, maar jouw organisatie is er zelf verantwoordelijk voor dat je blijft voldoen aan de vereisten uit de NTA 7516. Omdat de NTA 7516 niet verplicht is, hoef je je hiervoor niet te laten certificeren. In de toekomst zal dit waarschijnlijk wel het geval zijn, zodra de NTA 7516 overgaat in de NEN 7531 (Veilige email).
Wij delen de NTA 7516 zelfverklaring met jou. Maar jouw organisatie is zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan de vereisten. Door gebruik te maken van Zorgring Veilig Mail (via Zivver) maak je al gebruik van een NTA compliant leverancier, maar er worden bijvoorbeeld ook eisen gesteld op het gebied van authenticatie (2-factor) en het gebruik van persoonlijke accounts.
Deze zullen wij op een later moment met klanten delen.
Voor elke gebruiker dient een persoonlijk account aangemaakt te worden. Deze gebruikers kunnen dan toegang krijgen tot een gedeelde (shared) mailbox. De kosten van het pakket zijn per gebruiker, de gedeelde mailboxen zijn gratis.
Zorgring koopt Zivver voor de regio gezamenlijk in. Hierdoor hebben wij goede prijsafspraken met Zivver kunnen maken. Daarnaast kunnen wij het beheer van jouw Microsoft 365 omgeving en Zivver combineren. Dit kunnen wij tegen een gunstig tarief aanbieden.
In het Veilig Mailen Standaard pakket van Zorgring zit ‘veilig mailen’ automatisch inbegrepen. Op de website stond destijds vermeld dat per 1 januari veilige mail licentie toegevoegd zou worden aan de accounts. Inmiddels is bekend dat dit Zivver zal zijn. De kosten hiervoor zijn al in het pakket inbegrepen, er komen geen extra kosten bij voor Zivver. Mocht jouw organisatie toch niet dit pakket willen afnemen, stuur dan een mail naar servicedesk@zorgring.nl zodat we dit kunnen corrigeren.
Het Web pakket van Zorgring is inderdaad goedkoper dan Zivver Only. Dit komt doordat wij je minder makkelijk kunnen ondersteunen bij problemen op het moment dat wij niet jouw M365 omgeving beheren. Dit betekent dat wij meer tijd kwijt zijn aan support, wat ertoe leidt dat de supportkosten in dit pakket hoger zijn dan in de pakketten waarbij Zorgring het volledige beheer doet. Dit zie je terug in de totaalprijs.
Het is mogelijk om te variëren in de pakketten, waarbij bijvoorbeeld voor een aantal gebruikers het Standaard pakket aangevraagd wordt en voor andere gebruikers het Compleet pakket (incl. Office applicaties zoals Word, Excel, OneDrive, etc.).
Bij een Web-pakket wordt er door Zorgring voor jou een Microsoft account (en domeinnaam) aangemaakt. Indien je al een account en eigen domein hebt én gebruikt wilt maken van Zivver dan kun je het Zivver Only pakket afnemen.
De kosten voor een domeinnaam zijn €1,19 (excl. BTW) per maand.
De 2-factorauthenticatie voor een functioneel account (bijvoorbeeld waarnemer@praktijk.nl) kan ingeregeld worden op een praktijktelefoon.
Zorgring neemt contact op met de gemeenten om dit te bespreken.