Regionale samenwerking

FAQ

Veilig Mailen

Om toekomstbestendig te blijven, is het noodzakelijk om onze beveiliging te blijven verbeteren. Met de oplossing die Zorgring de afgelopen jaren heeft aangeboden zijn de mogelijkheden om te vernieuwen naar de toekomst te beperkt. De stap naar een vernieuwde dienst die door Zorgring wordt ingekocht is noodzakelijk om een hogere betrouwbaarheid en veiligheid te kunnen garanderen. Deze overstap brengt daarom hogere kosten met zich mee, maar biedt voor de dienst Veilig Mailen ook meer betrouwbaarheid, veiligheid en continuïteit.   

Veilig Mailen stelt technische eisen aan systemen waaraan onze huidige emailoplossing niet langer meer aan kan voldoen. Voor zorgverleners in de regio die gebruikmaken van het Zorgring domein (@zorgring.nl) of het subdomein van Zorgring (@subdomein.zorgring.nl) voor veilige mail moet het domein worden gewijzigd. Men kan ervoor kiezen om het domein van de website hiervoor te gebruiken. Het domein @zorgring.nl wordt wel gehandhaafd voor medewerkers van Zorgring. 

De afgelopen jaren heeft Zorgring met beperkte middelen een dienst in de lucht gehouden tegen kostprijs. Ook de vernieuwde dienst zal tegen kostprijs worden aangeboden. Het grootste aandeel van de kosten zit in de licentiekosten die Zorgring afdraagt aan Microsoft. De prijzen die Zorgring hanteert is een som van: 

  1. Licentiekosten Microsoft 
  1. NTA Compliant mail 
  1. Beheerkosten Zorgring 

Om veilig met andere zorgverleners (zonder tussenstap met een tweede authenticatie) in de regio te kunnen mailen dient u:

1. Te kiezen voor de NTA Compliant oplossing van Zorgring. U hoeft dan geen zelfverklaring te ondertekenen, tenzij u mailberichten verstuurd met partijen die gebruik maken van een andere oplossing.

2. Of te kiezen voor de oplossing van een van de NTA Compliant leveranciers en de zelfverklaring te ondertekenen.  

 

Door als regio te kiezen voor dezelfde oplossing is het mogelijk om onderling zonder extra authenticatie te kunnen mailen.

Voor de NTA7516 (eis 6.1.5, 6.1.7 en 6.1.10) is het verplicht om toegang tot de emailomgeving te beveiligen met mulifactor authenticatie (niveau eIDAS substantieel). 

Dit heeft twee redenen: 

  • Er moet aangetoond worden dat de verzender daadwerkelijk de persoon is voor wie die persoon zich uitgeeft.  
  • De NTA 7516 vereist dat de inhoud van ad-hoc-berichtenverkeer uitsluitend door de beoogde ontvanger kan worden gelezen en/of verwerkt. 

Via een app op een telefoon, waarbij je dan een code krijgt die ingevuld moet worden tijdens het aanmelden.  

Binnen de AVG is vastgesteld dat bij het verwerken van persoonsgegevens het traceerbaar moet zijn wie welke informatie heeft ingevoerd, gewijzigd of geraadpleegd. Wanneer medewerkers inloggen met gedeelde accounts is dit niet te traceren. Het zou immers iedere medewerker kunnen zijn die toegang tot het apparaat of account heeft. 

Er kan wel gebruikgemaakt worden van gedeelde mailboxen, maar de account waarmee wordt ingelogd is persoonsgebonden. Bij veilig mailen dient altijd gebruikgemaakt te worden van het inloggen met multifactor authenticatie d.m.v. een Authenticator op de telefoon. Het gebruik van enkel naam en wachtwoord is niet meer voldoende. 

Het gebruik van gedeelde accounts is niet verboden, maar wordt wel afgeraden omdat hier zeer strakke beleidslijnen voor vastgelegd moeten zijn ten aanzien van de logging. Het gebruik van multifactor authenticatie blijft in alle gevallen nodig en het inregelen daarvan voor meerdere medewerkers op een gedeeld account is een grote uitdaging. 

Ja, dat is mogelijk. Je kunt met hetzelfde account ingelogd zijn op twee verschillende computers. 

Met een Zorgring domein heeft de mailbox een grootte van 100Mb. Afhankelijk van het pakket wordt deze vergroot naar 2GB of zelfs 50GB. 

Ja, dat kan. Gedeelde mailboxen zijn gratis, maar om deze in te kunnen zien is wel een persoonlijk account nodig. 

Ja, dat is mogelijk. Dit is afhankelijk van hoe u het op dit moment heeft opgeslagen. Lokaal op de computer of op de server. Wij kijken graag met u mee, hoe we dit in werking kunnen zetten.  

Ja, de nieuwe mailoplossing is overal vanaf elke apparaat te benaderen. Zo kunt u dus zowel vanaf u werkplek, thuis of onderweg uw mail inzien zonder dat u hiervoor een VPN-verbinding nodig heeft. 

Om een dienst op te kunnen zeggen kunt u een mail sturen naar servicedesk@zorgring.nl De opzegtermijn kunt u terugvinden in de Algemene Voorwaarden.

U kunt een mail versturen naar servicedesk@zorging.nl waaraan u dit formulier bijvoegt. Zorgring zal een offerte versturen en na akkoord wordt de nieuwe mailomgeving voor u ingericht. 

Als u al Veilig Mailen van Zorgring afneemt is het mogelijk om de oude mail over te zetten naar de nieuwe mailomgeving en gedurende 3 maanden berichten naar het oude adres door te sturen naar het nieuwe adres. 

Meer informatie?

Neem contact met ons op.

Tel.: 072 541 30 70
info@zorgring.nl

Waar ben je naar opzoek?

Waar ben je naar opzoek?